Kako se prehranom boriti protiv zubnog karijesa | Apokalipsa zdravlja

Kako se prehranom boriti protiv zubnog karijesa




Sve više smo svjesni da ako našem tijelu damo što mu je potrebno, ono može ozdraviti i kod nekih bolesti kod kojih se to činilo nemogućim. Jedan od takvih primjera je i zubni karijes koji se često smatra neizlječivim, ali iscrpna istraživanja o pravoj prirodi karijesa ukazuju da postoje dokazani lijekovi koji mogu pomoći kod izliječenja.

Prema Američkoj stomatološkoj udruzi, razlog zbog kojeg dolazi do karijesa je slijedeći:

“Karijes nastaje kada se namirnice koje sadrže ugljikohidrate (šećere i škrob) kao što je mlijeko, grožđice, kolači ili slatkiši zadrže na zubima. Bakterije koje žive u ustima napreduju na ovim namirnicama, stvarajući kiseline kao rezultat. Nakon nekog vremena, te kiseline uništavaju zubnu caklinu, rezultirajući karijesom.”

Postoji nekoliko problema s ovom teorijom, uključujući:

~ Promatrane grupe domorodačkog stanovništva koje su imale fermentirane ugljikohidrate zaglavljene medju zubima cijelo vrijeme, a koje nisu četkali, bile su gotovo u potpunosti bez karijesa

~ Bakterije ne jedu rafinirane šećere i brašna zbog nedostatka hranjivih tvari u njima

~ Namirnice koje bakterije vole jesti, kao što su to povrće, meso, ribe i voće, nisu obično uključene u uzroke propadanja zuba



Ako moderno objašnjenje uzroka karijesa nije ispravno, što je zapravo razlog propadanja zubi?


   Šta zapravo uzrokuje karijes?


Nastanak karijesa, prema istraživanju Dr.Westona Pricea i Dr. Mellanby, pionira stomatološkog istraživanja, svodi se na tri faktora:

~ Nedostatak minerala u prehrani

~ Nedostatak masno topljivih vitamina A,D,E i K u prehrani

~ Koliko su hranjive tvari biorazgradljive i koliko ih probavni sustav apsorbira. Prisutnost fitinske kiseline u velikoj mjeri utječe na ovaj faktor.


Ovi liječnici su pretpostavili da ova tri faktora utječu na sposobnost tijela da preokrene probleme zubne šupljine i oralne zdravstvene probleme, te da ako bi se optimizirali ovi faktori, mogla bi se spriječiti daljnja oštećenja i čak preokrenuti sadašnja šteta.

Dr. Weston A. Price, zubar koji je putovao i proučavao izolirana stanovništva diljem svijeta i njihove autohtone prehrambene navike, bio je iznenađen kad je otkrio da su mnogi od tih ljudi, koji su se hranili bez moderne hrane, imali savršenu strukturu zubi i vrlo malo karijesa. Njihovi zubi su bili dobro raspoređeni s puno prostora te bijeli i zdravi. Iako ćemo pomisliti da je to zbog genetike, dr.Price je proučavao ljude iz različitih krajeva svijeta s vrlo različitim genima i našao je isti zajednički faktor. Kada su neki od tih ljudi napustili svoje prirodno okružje i prebacili se na modernu hranu, počeli su dobivati karijes, gubiti koštanu masu i ostale probleme po istoj stopi kao i ljudi u zapadnim razvijenijim zemljama.


Ljudi koji konzumiraju velike količine fitinske kiseline u obliku žitarica, sjemenki, orašastih plodova i mahunarki imaju veću stopu karijesa, nedostatak minerala i osteoporozu. Tijekom duljeg vremenskog razdoblja, ako u vašoj prehrani nedostaje vitamina i/ili sadrži visoke količine fitata, kemija krvi i omjer kalcija i fosfora postane neuravnotežen, što rezultira povlačenjem minerala u kostima i time dovodi do gubitka zubi i koštane mase. Kod djece koja rastu to posebno može biti problem ako se hrane prehranom bogatom fitatima i nedostatkom minerala. Njihova tijela će patiti od nedostatka kalcija i fosfora sa slabim rastom koštane mase, niskog rasta, rahitisa, uske čeljusti i karijesa; i s manjkom cinka i željeza od anemije i mentalne retardacije.

Dr. Weston A. Price putovao je svijetom i otkrio da mnogi pripadnici izoliranog stanovništva koje se hrani svojim autohtonom ishranom ne pati od karijesa i bolesti desni.

Kao što manjak vitamina D i slaba absorpcija kalcija može uzrokovati deformacije kod strukture kostiju noge (kao kod rahitisa), može i utjecati da se čeljust loše formira što rezultira problemima u razmaku među zubima i potrebom za aparatićima.

Nažalost, današnja prevladavajuća dijeta u razvijenim zemljama je puna žitarica, šećera i biljnih ulja, s nedostatkom životinjskih masti i masno topljivih vitamina, upravo suprotno od onoga što je dr.Mellanby utvrdila kao korisno za optimalno zdravlje kostiju i prevenciju zubnog karijesa.


   Samoizlječenje zuba

Dobra vijest je da se zubi (i kosti) mogu samoizliječiti procesom remineralizacije. Specijalizirane stanice u središtu zuba su u mogućnosti da obnove dentin, sloj zuba ispod cakline, a caklina se može onda ispravno remineralizirati izvana. Taj isti proces događa se u kostima kad se fitinska kiselina smanji u prehrani i minerali te masno topljivi vitamini se dodaju.


Da bi dokazala ovu teoriju, dr. Mellnaby je napravila studiju na djeci s postojećim karijesom i zubnim šupljinama.
Podijelila je djecu u tri grupe:

1. grupa: Redovita prehrana plus zobene pahuljice (koja je visoka u fitinskim kiselinama)

2. grupa: Redovita prehrana uz dodatak vitamina D

3. grupa: Dijeta s malo fitinskih kiselina uz dodatak vitamina D

Evo što je otkrila:

Grupa koje je konzumirala prehranu s visokim udjelom fitinske kiseline je i dalje razvijala karijes s malo ili bez ozdravljenja. Grupa koja je samo dopunjavala prehranu sa vitaminom D je pokazala neka ozdravljenja, ali i dobila neke nove šupljine. Grupa koja nije konzumirala fitinsku kiselinu te je nadopunjavala prehranu sa vitaminom D je pokazala jako malo novih šupljina i puno postojećih ozdravljenih.

Srećom, propadajući ili slomljen zub ima mogućnost da se sam izliječi. Srž sadrži stanice pod nazivom odonoblasti koje formiraju novi dentin (zubnu masu) ako je prehrana dobra.

   Prehrambene navike koje mogu pomoći kod liječenja karijesa

Kako bismo vratili tijelu preporučeni postotak kalcija i fosfora u krvi i omogućili mineralima da se vežu na naše zube, nije dovoljno samo izbjegavati konzumaciju slatke i rafinirane hrane. Također moramo jesti zdravu izgrađujuću hranu s potrebnim količinama minerala i vitamina što će pomoći izgraditi sjajnu i čvrstu zubnu strukturu.


Osim izbjegavanja fitinske kiseline te uz pravilnu ishranu, potrebna vam je i dobra, zdrava pasta za zube bez fluora koju možete izraditi sami.

   Hrana na koju bi se trebalo fokusirati u našoj prehrani


Kokosovo ulje, bio-mliječni proizvodi (po mogućnosti nepasterizirani, posebno maslac), mesa prirodno hranjenih životinja (bez aditiva), morska hrana i juhe od skuhanih kostiju (bujon), kuhano bio-povrće (juhe sa bujonom su idealne). Organska i žlijezdana mesa (kao jetra).
Smanjiti hranu koja ima visoku razinu fitinske kiseline poput žitarica, sjemenki, orašastih plodova i mahunarki te izbjeći hranu punu rafiniranog brašna i šećera koje poremećuju razinu šećera u krvi.


Da bi tijelu uspješno pomogli remineralizirati šupljine, ponekad je potrebno povećati razinu minerala s dodacima prehrani (suplementima). Iako sama dijeta može biti dovoljna, mnoge namirnice danas su siromašne hranjivim tvarima jer su uzgajane u osiromašenom tlu, pa dodaci prehrani mogu popuniti praznine.

   Dodaci prehrani koji se preporučuju za bolje oralno zdravlje i ozdravljenje zubi

~ Fermentirano ulje jetre bakalara – ima vrlo visoku razinu vitamina A, D i E.

~ Magnezij – potreban da bi se kalcij i fosfor uspješno asporbirali.

~ Želatin – ako nemate vremena da pravite bujone, odličan dodatak za zdravlje desni


   Njega zubi i oralna higijena s prirodnim pastama za zube


Osim prehrane, preporučljivo je i svoju zubnu fluoridnu pastu zamijeniti nekom prirodnom, a najbolje je da smjesu napravite sami.

Jedan od boljih recepata za zubnu pastu kućne izrade je slijedeći:


3 žlice kokosovog ulja

3 žlice sode bikarbone


25 kapi eteričnog ulja mente


1 vrećica stevije


Upute:
Stavite kokosovo ulje i sodu u posudu i miješajte s vilicom dok ne budu spojeni. Dodajte eterično ulje mente i steviju i nastavite miješati dok ne dobijete konzistenciju zubne paste.



Svakako i dalje preporučujemo redovne odlaske vašem stomatologu, kojeg ćete, nadamo se, iznenaditi zdravljem vaših desni i zubi.




1 komentar:

Valeria Zeman kaže...

Super članak, inače imam paradentozu i želim izbjeći daljnje komplikacije, probat ću neke od ovih savjeta, hvala!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...