Za zdravlje vaših očiju | Apokalipsa zdravlja

Za zdravlje vaših očiju



Mnogi ni ne razmišljaju o zdravlju svojih očiju sve dok ne shvate da odjednom slabije vide ili da imaju većih zdravstvenih problema s očima. Kako bi prevenirali ili poboljšali zdravlje potrebno je uzeti aktivniju ulogu. Hranjive tvari poput vitamina C, omega-3 masti i biljnih ključnih molekula su tako važne da stvarno možete pojesti svoj put do boljeg vida.

Nekima se dogodilo već u djetinjstvu da imaju problema s kratkovidnošću ili dalekovidnošću, već sa 40 godina starosti većina će postati dalekovidna jer mrežnica počinje gubiti osjetljivost na svjetlo, a leće gube svoju elastičnost, a moguće su i makularne degeneracije kao i mnoga druga stanja smanjenja kvalitete ili gubitka vida. Iako ne možete uvijek spriječiti slabljenje vašeg vida s vremenom, možete usporiti proces držeći oči jakima i zdravima što je više moguće. Sljedeći nutritivne vrijednosti namirnica, te koristeći vježbe za oči možete si pomoći u održavanju zdravlja vaših očiju.

         Postoji veliki broj zdravih namirnica čijom konzumacijom možemo poboljšati zdravlje svojih očiju.

   Lista namirnica čiji sastojci štite vaše oči


Lutein i zeaksantin – vitamini za oči


Lutein i zeaksantin se ubrajaju u skupinu karotenoida, a kod ljudi, ove dvije tvari filtriraju visoko-energetske valne duljine vidljivog svjetla i djeluju kao antioksidansi te na taj način štite retinu od mogućih oštećenja izazvanih svjetlom. Studija objavljena 2007. ukazuje da je manje vjerojatno da će makula oka degenerirati kako ljudi stare, ukoliko su konzumirali hranu bogatu ovim tvarima.

15-godišnje istraživanje otkriva da konzumiranje više od 2,4 mg luteina i zeaksantina svaki dan značajno smanjuje rizik od razvoja katarakte. Dodatni dokazi upućuju na to da lutein i zeaksantin također mogu poboljšati ukupne vizualne performanse i smanjuju osjetljivost na svjetlost.

Kao i svi karotenoidi, lutein i zeaksantin posjeduju snažna antioksidativna svojstva te mogu zaštititi sve tjelesne stanice od štetnog djelovanja slobodnih radikala, kao i jačati imunitet. Nalazi istraživanja također upućuju na to da se lutein i zeaksantin lakše apsorbiraju iz prirodnih izvora nego iz suplemenata ili obogaćene hrane.

Izvori:
Lutein – mrkva, pistacije, tvrdo kuhana jaja, kivi, špinat, kelj, zeleno lišće repe, salata, tikvice, grašak, kelj pupčar, brokula i raštika
Zeaksantin – goji bobice, spirulina, šafran, kineske jabuke, žute tikve i tikvice, paprike i žuti kukuruz


   Borovnice

Laboratorijska istraživanja su otkrila da su tamne bobice poput borovnica i kupina bogate antocijaninima koji mogu spriječiti i usporiti sljepilo uzrokovano makularnom degeneracijom i kataraktom. Istraživanja također pokazuju da pomaže u jačanju kapilara koje donose krv i hranjive tvari u oči.


   Omega-3 masne kiseline


Jedno istraživanje američkog Nacionalnog instituta za oči otkriva da povećanje unosa omega-3 masnih kiselina pomaže smanjiti rizik od glaukoma i makularne degeneracije. Omega-3 masne kiseline također mogu zaštititi od sindroma suhog oka, što može biti komplikacija laserske operacije oka.

Studija u časopisu “American Journal of Clinical Nutrition” otkriva da kada su žene sa sindromom suhog oka konzumirale pet porcija svježe tune tjedno, njihovi simptomi su smanjeni za 68%.

Izvori:
masna riba, orašasti plodovi, sjemenke i alge

   Vitamin E

Ovaj vitamin može pomoći u prevenciji katarakte i drugih oblika sljepoće štiteći stanice oka od UV zračenja.

Izvori:
Začinsko bilje: čili u prahu, češnjak, crvena paprika, curry u prahu, origano, đumbir i kadulje, timijan, peršin, kumin, mažuran i cimet.
Cjelovite žitarice: žitarice su dobar izvor vitamina E, no većina od njih sadrži štetan gluten, stoga preporučamo kvazi žitarice; quinoa, proso, tef, heljda, štir. Posebno su bogate klice (izdanci žitarica).
Sjemenke i orašasti plodovi: kim, slačica, mak i laneno sjeme od sjemenki imaju najviše ovog vitamina, a između lješnjaka, oraha, pistacija, indijskih oraščića se najviše ističe badem.
Povrće: paprika, šparoga, mrkva, brokula i svo tamno zeleno lisnato povrće.
Voće: avokado, kupine
Biljna ulja: rafinirana ulja su relativno bogata ovim vitaminom, no ne možemo preporučiti sva, zbog uzgoja s pesticidima i umjetnim gnojivima, stoga preporučujemo samo maslinovo ulje, laneno ulje i ulje avokada.

   Vitamin C

Studije su otkrile da vitamini, posebice vitamin C, smanjuju rizik od svih vodećih očnih bolesti, uključujući i makularnu degeneraciju, katarakte i glaukom.

Izvori:
agrumi i bobičasto voće

   Vježbe za bolji vid

 Joga za oči


Oči trebaju vježbanje , baš kao i bilo koji drugi dio tijela. Slabe oči imaju problema s fokusiranjem na detalje, a također gube i periferni vid. Dodatno, jedno oko često postaje dominantno, što može povećati naprezanje očiju i umor. Dr. Meir Schneider, ravnatelj Škole za samoizlječenje u San Franciscu, osmislio je niz tehnika za jačanje očiju, a time možda i poboljšanje vida.


Vježbe joge za oči se temelje na stvaranju jedinstva između očiju i uma, stvaranjem te veze, mi stvaramo nove vizualne putove između mozga i očiju

 Gledajte u horizont.


Cilijarni mišić oka mijenja oblik leće da bi se ispravno fokusirala na svijetlo. “Mišići slabe dok starimo, stoga ih je važno držati ih dobro rastegnutima”, kaže Schneider. Jednom dnevno, treba provesti vrijeme gledajući u horizont da bi produljiti mišiće. Izaberite mjesto na horizontu, i usredotočiti se na to od 30 sekundi do jedne minute, a zatim se premjestite na drugo mjesto, i ponovite ovaj slijed tijekom najmanje osam minuta.

 Obratite pažnju na detalje.

Tijekom vremena, vaše oči mogu izgubiti svoju sposobnost usredotočenosti na male, sitne stvari, što dodatno slabi cilijarni mišić, navodi Schneider. Izađite van i provedite nekoliko minuta ispitujući cvijet ili list, ali ne samo gledajući na njega. Mekim pogledom bez naprezanja, pokušati uočiti što je više detalja moguće: žile, uzorci, jedinstveni oblik latica, teksturu.


 Jednake oči

Jedno oko može imati različitu dioptriju od drugog, a kako bi to izjednačili trebali bi uzeti neki stari okvir od sunčanih naočala, maknuti stakla i zatamniti onu stranu gdje je oko jače, kako bi samo slabije oko jačalo. Dobra vježba je da pri nošenju takvih naočala recimo bacate loptu u zid i da postepeno povećavate udaljenost.

 Periferni vid

Gledajući samo ravno, mi zanemarujemo naš periferni vid. Provedite dvije do tri minute mašući objema rukama uz tijelo dok gledate prema naprijed; usredotočite se na njihovo gibanje bez okretanja glave. Druga metoda: pokrijte svoje desno oko s desnom rukom. Ispružite lijevu ruku ravno, s lijevom rukom točno ispred vašeg nosa. Mičući prstima, polako mičite ruku u lijevo sve dok ne dosegne svoju stranu, a zatim je vratite u centar. Usredotočite se na svoju ruku i prste dok gledate ravno. Idite natrag i naprijed s rukom nekoliko puta. Ponovite niz pokreta sa svoje desne strane.

   Ostali načini čuvanja vida

 Trataka


Trataka – gledati mirno – je jogijska meditacija za koncentraciju i jačanje očiju. Zapalite bijelu svijeću i stavite je u razini očiju nekoliko metara dalje. Fiksirajte svoj ​​pogled na plamen, odupirući se porivu da trepćete što je dulje moguće (oči mogu početi suziti u nekom trenutku). Prakticirajte to za tri do pet minuta. Trataka ne samo da čisti i jača oči, nego i potiče veću dugovječnost očiju. Energija svjetla čisti oči, i čineći to da vaše oči suze, čisti ih od svih nečistoća.

 Akupresura

Akupresura povećava protok krvi u očima, što opskrbljuje ovo područje s više kisika i također pomaže olakšati napetost mišića.

                    Do poboljšanja vida može se doći i akupresurom odnosno masažom određenih točaka na licu

   Čuvanje očiju od naprazenja pri radu na kompjuteru

Zbog dugotrajnog rada na kompjuteru i gledanja u monitor možete patiti od zamora očiju, suhih očiju, bolova te problema održavanja fokusa. Da bi to riješili potrebne su male prilagodbe:


Osvjetljenje: smanjite rasvjetu, vaša ambijentalna rasvjeta bi trebala biti manja za pola od one koja se koristi u većini ureda. Jako svjetlo uzrokuje bliještanje, pokušajte ga smanjiti zatvaranjem zavjesa, postavljanjem sjenila ili korištenjem žarulja slabijeg intenziteta. Također, pokušajte postaviti monitor tako da su prozori sa strane monitora umjesto ispred ili iza njega.

Podesite monitor: Trebao bi biti udaljen 20 do 30 centimetara od očiju ili za duljinu ispružene ruke. Vrh bi trebao biti u razini ili ispod razine očiju. Postavite i zaštini zaslon. Pravite pauze, 10 minuta na svaki sat. Pogledajte ponekad u daljinu na 10 do 15 sekundi.

Trepćite češće:  dok radite na kompjuteru trepćete i do 5 puta manje nego inače. Probajte ovo – svakih 30 minuta, 10 puta trepnite zatvarajući oči vrlo sporo, kao da ćete zaspati.

Očna meditacija:  Trljajte dlanove brzo zajedno sve dok ih ne zagrijete i stavite ih nad zatvorene oči. Osjetite toplinu koja proizlazi iz dlanova, ali ne dodirujući kapke. “Želite li potpunu tamu, treba vam oko šest minuta da se riješite bilo kakvih slika u oku”, kaže dr. Schneider. Sjedite mirno u ovom položaju i usporite svoje disanje. To duboko opuštanje umiruje i oči i tijelo. Učinite to barem tri puta dnevno, ili kad god trebate brzi odmor očiju.

Možemo zaključiti da možemo puno toga poduzeti prije nego li krenemo u kupovinu preskupih naočala ili na još skuplju lasersku operaciju. Sve nam je dostupno u prirodi, oko nas ali i u nama samima.


Reference:

Lutein and Zeaxanthin: How to keep your eyes healthy

Sight-savers – We list the foods that can keep your eyes healthy

Look Out for Your Eyes




Nema komentara:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...